HOME BUCKET LIST SELF-MADE FOOD REVIEW MOVIE REVIEW DO-IT-URSELF

Wednesday, May 1, 2013

Self made : Rainbow Cake

Sape belum tengok Samsung Galaxy S4 yang tengah HOT skang ni? KLIK SINI

Assalamualaikum and Anyeonghaseyo.

Heyya heyyo. Aha, ni kali kedua aku buat kek seumur hidup aku. Before niyh pernah buat kek epal , ergghhhh *tak jadi* pun. Hehe. Itu cerita 4 tahun yang lalu. Mak aiii.....

So, sebab aku da boring sikit duduk rumah, selepas 4 tahun aku kembali nak belajar buat kek yang tengah femes amos niyh. Rainbow cake. So, lately pening and kusut kepala otak aku nak cari bahan-bahan itu ini untuk buat kek. Maklumlah , aku ni boleh dikategorikan sebagai tak pandai buat kek. Langsung.

Patutnya , sebagai beginner kena mula dari kek biasa-biasa kan? Aku je yang nak terus masuk level atas sekali. Hehe. Kesah pulak ! Jum sini aku nak share ngan korang pengalaman aku buat kek , comeback selepas 4 tahun tau. Jangan memain u olls!! Hahah.

Semua video kat youtube fasal buat rainbow cake ni aku dah tengok , mostly yang omputeh punye. And ade jugak resipi yang melambak kat pacek google yang di-share kan oleh blogger yang khas ambil tempahan buat kek ni. Sampai aku pening mana satu resipi aku patut ikut. So, amik aje mane-mane yang aku rasa mudah.com. Hehe.

Takde resipi untuk dikongsi tau.


Mulanya , masukkan butter dengan gula dan kisar sampai gebu. Ni belum gebu lagi. Ntah berzaman nak tunggu dia jadi kaler putih. Dah la macek-macek Zati guna pengisar yang pegang je.


Inilah rupanya selepas masuk tepung, putih telur and whatsoever tu.


Dibahagikan kepada 6 enam bekas. Sama rata. Adil dan saksama. Teguh lagi bijaksana. Kena mengena?


Perghhh. Dah macam artist nak painting bagai pulak kan. Kalah Mr.Bean kalau aku teruskan kerjaya aku niyh. *kalau korang pernah tengok Mr.Bean kartun nak jadi painter tu*. Itulah kaitannya.


Yeahhh. Heart shaped. Aku guna loyang yang berbentuk hati. Makluman , aku masak guna cara kukus. Nak bakar , tapi oven kat rumah dah rosak lahhh. Oven tu dah banyak berjasa kepada kami sekeluarga.


Untuk jadikan dorang niyh stack to each other , aku kena letak gam uhu kasi kuat. Supaya, kek ni tetap teguh even da sampai tingkat 6 nanti.


Jyeahhh. Lapisan yang terakhir. Merah > Purple > Biru > Hijau > Kuning > Oren. Aku hanya gunakan 3 pewarna yang basic untuk menjadikan 3 lagi warna yang lain. Merah, Biru dan Kuning merupakan warna primary. Manakala untuk Hijau, Oren dan Purple merupakan warna secondary. Sila catat ye adik-adik. 


Inilah gam uhu yang aku gunakan untuk lekatkan diantara lapisan kek tadi. Nak guna heavy cream, tapi maklumlah, kawasan tempat aku ni pedalaman. Takde kedai kek nak mintak sikit. So, aku campur je pape yang patut seperti yang tersedia dalam resipi. Yang takde, takdelah. Kita masuk ape yang ade je. Janji boleh hadam. Kan?


Inilah hasilnya selepas di touch up oleh gua. Tak kemas and tak cantek. Thanks. Warna-warni kat atas kek ditabur oleh adik-adik kesayangan gua. Peace.

Tadaaaa.....


Haihhh, tak lengkap la kalau aku tak tunjuk apakah ISI-nya... Nama pun rainbow cake, mestilah nak tengok kat mana rainbow tu pergi kan? kan?


Sepotong kek untuk hidangan. Well, aku bukanlah penggemar kek. So, makan setakat yang patut je.

Sedap tak kek yang aku buat ni? Nak aku jawab dengan jujur? Well, aku mengaku dengan kelemahan aku. Kek yang aku buat ni takdelah setanding pembuat kek yang kat luar tu. Biasa-biasa je. Keras tidak. Hangit tidak. Tapi kalau rasa tu, memang tahu dah budak ni baru nak belajar buat kek. Haha. Nak jugak self defense.

Terima kaseh aku ucapkan untuk adik-adik aku yang bekerja keras dalam membantu aku untuk menyiapkan sebiji kek ini. Maklumlah, jarang buat kek. Bila dah buat kek, bertiga pun dapur rumah kecoh gilerrrr!

Rate : 3/10 STARS. ( aku rate sendiri niyh! )
Credit : ntah dari mana resipi aku amik... lupe plak nak copy url dia. Hmmm..

Lepas ni nak try Kek Vanilla and another rainbow cake , tapi dengan design yang lain, warna yang lain. Belajo jangan tak belajo. Hoho.













Pemilik blog (nineteencapri) , tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang disiarkan dan ianya adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis komen itu sendiri.

28 comments:

NurainSuperr said...

Wahhh at least ada jugak cuba buat hihih

Izzati Amira said...

kan??? heheh

sue said...

wow ,,sedapnye ,, nak try jgak la :)

Izzati Amira said...

sume bnde rasa nak buat kan..cuma masa and rajin atau tak je.. moga sukses..hahah

nur naa'irah said...

salam..waaa..mst sedap kan..hrp lepas ni lg byk kek yg berjy di buat..:-)..tq sudi singgah blog sy..singgah sini + follow..:-)

anak ayah said...

hamboiihhhh~~kemain ekau zati wat kek rainbow.haha!btw, thumb's up!tak salah kita mencuba sesuatu yg baru.hee.teruskan usahamu.eceeeewah!

Izzati Amira said...

naa'irah : sedap tu tak boleh nk ckp laa...

anak ayah : eh eh... heheh. beselah..org semangat nk blajo wat kek (:

Sally Samsaiman said...

kalau kak sally buat, akak cr resepi yg tak pakai telur kuning...

kak sally jarang buat kek ni...suka buat RVC jer :)

Izzati Amira said...

kak sally : sye mmg tak gune kuning telur untuk resipi ni.. RVC?? heheh

ayusyuhara said...

wahhh...saya pun suka kukus jerk kek...lagi sedap dari bakar..(pdhal malas nak bwk kuar oven)..bahahhahahaha

Izzati Amira said...

ayu : kan???? nk kate malas tu, betul lah kot. hahah

arin cat said...

aiyokk sedap nyer

Izzati Amira said...

@arin cat

nampak je sedap. heheh

Nina Maslizza said...

wuu..i'll marry u if im a man.. nyam2.. kirim skit ble?

Izzati Amira said...

@Nina Maslizza

perghh. best jugak ade awek. tp sye pompuan..hoho.

Nurrul said...

oUHH SEMMMMM !!! Nurrul buat kompem ketong sampah.. hehe

Haruno Hana 하나 said...

bolehla, lama2 makin okey ^^ Hana pun teringin juga nak buat kek pelangi ni :D

Izzati Amira said...

@Nurrul

haha. belum cuba mane tahu kan (:

Izzati Amira said...

@Haruno Hana 하나

yes. semua org teringin nk buat, try la. semoga sukses!!

♥ Ain Pandai ♥ said...

perg.. sedap nya.. pndai akak buat kek

sufisyahira said...

sedapnyee, bagila full resipi :p

Norshazlinda Samsudin said...

saya nak buat jugak esok. heheh. esok kan mother's day. wuwuwuwu

Nadia Shafeqa ツ said...

wah..sdapnyaaa O_o

tenku butang said...

hai yunk.. salam kenal yea..

done follow sini.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Izzati Amira said...

@♥ Ain Pandai ♥

tak pandai la syg <3

Izzati Amira said...

@sufisyahira

awk cari kat internet ye. sye punye resipi tak menjadi...huhu

Izzati Amira said...

@Norshazlinda Samsudin

untunglah kan////

Cik Fafa said...

wow,nampak macam sedap jaaa. ^^