HOME BUCKET LIST SELF-MADE FOOD REVIEW MOVIE REVIEW DO-IT-URSELF

Friday, June 7, 2013

Waktu Tidur Orang Dewasa


Assalamualaikum and Anyeonghaseyo.

Aku rasa , topik mengenai tidur merupakan salah satu topik yang menjadi perbalahan antara aku ngan kengkawan aku yang lain. Kenapa fasal tidur pun nak gaduh beb? Tidur je lah! Ayat cliche , "Perempuan... hal kecik mestilah nak kecoh...", bhahah. Fakta ke?

Aku sentiasa tidak mahu mengalah jika aku merasakan apa yang aku cakap tu betul. Well , i do read newspaper.. watching tv (sometimes).. About : Sleeping.

Masa aku muda trang tang tang dulu , aku ada tengok satu siaran mat saleh tu cakap orang dewasa niyh sekurang-kurangnya memerlukan waktu tidur 7 jam sehari. Kengkawan aku tetap jugak nak cakap , orang dewasa harus tidur 5 jam sehari je! Titik. And aku malas nak layan dahhh..hehe.


Sebabnya , selepas aku tengok rancangan tu , otak aku terus set. Sehari tidur 7 jam sahaja. Tak kurang, lebih takpe, hehe. Mostly, sebelum tidur aku mesti kira-kira besok nya aku nak bangun pagi pukul berapa. Aku akan pastikan waktu tidur aku tak akan kurang dari 7 jam , kalau kurang... alamatnya memang mengeliat lahhh nak bangun pagi besoknya.

Selalunya bila otak dah set kita nak tidur sampai pukul berapa, insyaAllah kita akan bangun dari tidur hampir tepat dengan waktunya. Bila otak aku dah set , tidur 7 jam je. Selepas 7 jam aku mesti terjaga dari tidur.

Credit : HERE

Aku ade jugak google sikit , nak share something kat korang. Bila mempunyai waktu tidur yang cukup, badan pun tak akan rasa penat.

Saintis Akui Cara Tidur Rasulullah S.A.W baik untuk kesihatan. SINI , SINI
Remaja : - 6 - 7 jam sehari
Orang dewasa : 6 - 8 jam sehari
Kanak-kanak : Lebih panjang dari waktu tidur orang dewasa
Veteran yang mencapai usia emas : 4 - 5 jam sehari


Pemilik blog (nineteencapri) , tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang disiarkan dan ianya adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis komen itu sendiri.

7 comments:

Nunu Yusop said...

Yup, betul tu. tapi, kite selalu tidur 5 jam. sebab tidur lambat dan bangun awal. waktu sekolah la. :)kalau waktu cuti, lepas subuh, sambung lagi -..- hahaha

Izzati Amira said...

@Nunu Yusop

budak sekolah pun tidur kena jaga oke. hehe (:

NurainSuperr said...

haha ain sejak masuk matrik, tidur lama. tapi balik rumah tidur kejap sangat -.-

Izzati Amira said...

@NurainSuperr

kat rumah le boleh tidor sodap2..heheh

latifah zainal said...

zmn stdy dulu akak kurg tdo.skrg da kje rasanya mcm terlebih tdo,pkl 10,11 dah zzzzzzzz...

Izzati Amira said...

@latifah zainal

makin tua rasanya macam perlukan lebih masa untuk tidur...hehe (:

Mille said...

Hi,

I can see you have used one of my photos (the pink tulips). I'd appreciate it if you could either credit me with a link to my website (www.ruepetitchamps.com) or remove the photo.

Thank you.