HOME BUCKET LIST SELF-MADE FOOD REVIEW MOVIE REVIEW DO-IT-URSELF

Friday, September 13, 2013

Jom Mengundi : D'Ais.

Assalamualaikum and Anyeonghaseyo.

Pernah mengundi pilihan raya pada usia korang cecah 19 tahun?? Well itu lah benda yang telah pun aku alami beberapa hari lepas. Ekcely, budak Part 1 kos aku yang umur 18 tahun pun dah merasa, tak payah tunggu umur 21 tahun atau musim pilihanraya kat M’sia ni tiba baru nak pergi mengundi.

Kami sudah mempraktikkannya disini. Di Uitm Lendu u olls. Selalunya nak undi mengundi ni bila nak mengundi calon-calon pelajar yang bakal memegang jawatan MPP ( Majlis Perwakilan Pelajar ) yang dilakukan satu Uitm, gabung kos-kos yang ada dekat Uitm ni la. Tapi menggunakan sistem undian secara online.

Tapi yang ini, fakulti aku, under kos D’Ais , buat proses pemilihan calon majlis tertinggi D’Ais menggunakan sistem yang sebijik korang tengok dalam proses mengundi dalam pilihanraya yang biasa tengok kat tv. Siap papar undi rosak, ada ruang private untuk mengundi dan peti undi. To me, that is really really funny. Comel pulak rasa.


Bukan apa, ianya pengalaman pertama dan baru buat aku. Before ni selalu tengok kat tv jerk, belum sampai 21 tahun gua da merasa ini semua. Kelakar itu iya, sebab semuanya macam real je. Sebagai warga D’Ais, haruslah aku menjalankan tanggungjawab dengan mengundi rakan-rakan seperjuangan *erk? poyo pulak rasa*. Thanks to fakulti and kos sebab provide pengalaman yang memberi makna untuk kiteowang. Peace Yo!


Kbye.



Pemilik blog (nineteencapri) , tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang disiarkan dan ianya adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis komen itu sendiri.

2 comments:

Aefa Aerisya said...

eh. masih guna sistem lama ye. minta Rektor baru ni tukar guna sistem berkomputer pulak hehe.
akak dulu uitm KBM :)

Izzati Amira said...

@Aefa Aerisya

kalo MPP guna sistem berkomputer... yg ni saje2 je.. tapi best!! heehe