HOME BUCKET LIST SELF-MADE FOOD REVIEW MOVIE REVIEW DO-IT-URSELF

Friday, May 16, 2014

Kelebihan Surah Al Mulk & Surah Al Kahfi

Assalamualaikum w.b.t

Al-Quran adalah kitab suci umat islam yang memiliki kelebihan dari seluruh kitab-kitab yang lain sebelumnya, membaca Al-Quran diniliai suatu ibadah yang besar walaupun orang tersebut tidak memahaminya, diantara surah-surah yang memiliki kelebihan dan keistimewaan dalam membacanya adalah surah Al-Kahfi, demikian juga surah Al-Kahfi memiliki kelebihan dan keistimewaan jika dibaca pada hari Jumaat.

Kelebihan Surah Al Mulk


Surah ini menyelamatkannya daripada azab kubur. Kelebihan juga dinyatakan pada malam hari. Seseorang yang membacanya pada malam hari telah melakukan banyak ibadah dan telah melakukan satu amalam yang baik.

"Sesungguhnya Rasullullah SAW tidak akan tidur melainkan setelah membaca Surah As Sajadah dan Surah Al Mulk."

  • Surah ini akan menjadi penyelamat
  • Penegah pembacanya dari seksa kubur
  • Berada di bawah naungan sayap malaikat ( mendapat rahmat Allah )
  • Di hari kiamat rupanya akan dicerahkan seperti wajah Nabi Yusuf ( cantik )
  • Dinamakan Surah gagah perkasa , pintar lagi cerdik

Fadhilat dari Hadis

1. Mendapat syafaat

  • Daripada Abu Hurairah r.a dari Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya di dalam al_Quran ada 30 ayat memberi syafaat kepada pembacanya sehingga diberi keampunan untuknya iaitu surah al-Mulk.” Baca sini lagi..
2. Menyelamatkan dari seksa kubur

Di dalam kubur orang yang telah mati para malaikat azab datang pada sisi kakinya untuk memberi  hukuman.  Kakinya berkata; “kamu tidak dapat hampir dari sisi kakiku kerana orang ini pernah berdiri dalam solat dan membaca Surah Al-Mulk”. Kemudian mereka datang dari sisi dada (hati) dan perut, dan mereka juga terhalang. Kemudian mereka datang dari sisi kepala.
Pendekata, setiap sendi berkata; “kamu tidak dapat datang dari arah ini kerana orang ini selalu membaca Surah Al-Mulk”. Maka, Surah ini menyelamatkannya daripada azab kubur. Baca sini lagi..
3. Hati beriman

  • Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya.” Baca sini lagi..
4. Mendapat keistimewaan

  • Saiyidina ‘Ali berkata: “Sesiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf.”  Baca sini lagi..
Kredit SINI.

Kelebihan Surah Al Kahfi


(HR Hakim 3349) : “Sesungguhnya barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya ia akan diterangi oleh cahaya antara dua Jumaat.”  Baca sini lagi..

(HR Ibnu Katsir) : Daripada Umar beliau berkata, Nabi SAW telah bersabda:
“Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.”  Baca sini lagi..

Marilah bersama-sama menghidupkan salah satu sunnah rasulullah ini. Jom baca, harinikan hari JUMAAT. Baca sini lagi..

Baca entry SINI jugak. Best tau.

Sama-sama kita amalkan.
Salam jumaat. Kbye.



Pemilik blog (nineteencapri) , tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang disiarkan dan ianya adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis komen itu sendiri.

28 comments:

Syaza Raihanah said...

Thanks for share this. Entry yang bermakna di pagi Jumaat :)

Izzaty Zaty said...

dari kecik ayah dah ajar baca surah al mulk sebelum tidur. Hehe :3 good share, kak ;)

ain diyana said...

subhanallah.. byk nyer kelebihan.. thanks for sharing :D

Nini Hanini said...

Thanks buat perkongsiannya kak zati,insyaAllah,nini baca :D

salam jumaat,have a nice day!

Cik Itah@RRP said...

salam. jom bersama kita amalkan..

Aisyah Az said...

thanks for sharing.insyaAllah akan cuba amalkan surah ni

Mimi Azirah said...

Memg byk kelebihan nih kalo amalkan baca surah surah dlm al quran

Ain Eddihar said...

Assalamualaikum zati :)
subhanAllah entri yang sangat best :) terima kasih ya . .

~~sambil menabung nuffnang disini :)

Ain Nafisha said...

Terima kasih kak Zati sharing entry yang berguna ni :) Insyaallah amalkan surah-surah al-Mulk dan al-Kahfi.

Detective Fiqa said...

Alhamdulillah :)

Nur Haziqah Mohd Rosli said...

nice info zati !
kat samura dulu mmg tiap-tiap malam baca almulk. tapi bila dah kat rumah ni macam tak baca sgt dah .
pasni kena rajinkan diri baca nampaknyaa

Lee Wa Wan said...

good share :D tenkiu

zakira afina said...

nice sharing :) surah yang sentiasa diamalkan :D

Iola said...

nice sharing ! thanks so much

Iola said...

nice sharing ! thanks so much

Efa Aziz said...

Assalam.. Entry yang sangat bermanfaat. Sy tag awk :) Harap sudi. http://ciknurepaa.blogspot.com/2014/05/sudi-tak-jadi-bloglist-saya-by-el-janna.html

calerLuna notaKaki said...

Assalamualaikum. Betol sis. jika kita betol2 tahu apa kelebihan isi Al-Quran. mesti kita takkan tinggalkan. InshaAllah

Kakzakie said...

Perkongsian yg baik buat kita semua..

Aimi Athifah said...

tag you ! http://aimiathifah15.blogspot.com/2014/05/liebster-award-3.html

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Nice sharing..=D

cik lisa said...

banyak betul manfaatnya, boleh diamalkan. terima kasih kak ;)

Nurazlan Azmi said...

good share akak ^^

Nurulee said...

inshaAllah nak amalkan lepas ni. hehe. thanks for sharing kak zati =D

aku_azreen said...

time asrama dulu...kena baca Al-Mulk sblum tido..skg entah la..

nana kimie said...

terima kasih atas perkongsian zati^^

Nurul Farahizzati Zakaria said...

terima kasih atas perkongsian ni :)

MaMa Rey said...

In Shaa Allah akn cuba d amalkn..byk sbnrnya kelebihn surah-surah dlm al-quran ni..tq share ya izzati^^

Delimasari said...

bnyk kelebihannye surah ni --- elok diamalkan