HOME BUCKET LIST SELF-MADE FOOD REVIEW MOVIE REVIEW DO-IT-URSELF

Monday, May 12, 2014

Vanilla atau Coklat ?


Assalamualaikum w.b.t

Vanila atau coklat? Sudah tentu pilihan aku adalah vanila. Ape-ape je yang berperisa vanila & coklat susu memang feveret aku kalau nak compare dengan bar coklat tu. Muahaah...aku bukannya alergi sangat dengan bar coklat , tapi aku lebih prefer yang berperisa vanila dan coklat susu.

For your information.. Coklat ni ade 3 jenis.
  • Coklat susu
  • Coklat kosong
  • Coklat putih


Dulu pernah makan , tapi sekarang dah takde atau memang aku je tak reti nak cari? Zizan .. Zizan.. you selaku duta boleh tak suarakan pendapat I nak Kit Kat susu ni semula? hoho.

Kinder bueno... coklat susu..
Kit kat.. coklat susu.. 
Kek.. vanila..
Aiskrim..vanila..
Tapi.. susu putih aku tak minum pun. Haha.

Pasti lah aku ni sangat berbeza dengan u olls di luar sana yang sangat addict dengan bar coklat. Aku makan je bar coklat tu.. tapi tak banyak la sebab aku bukan penggemar makanan yang manis-manis ni. Muak nyaaa.. lahai.


 Ni pokok vanilla. Sejenis pokok orkid meliar.

Dulu abah selalu dapat cadbury dari anak-anak buah dia , tapi aku makan sikit. Secuit je kata kau.. Dalam rumah ni , ahli-ahlinya suka makan kek coklat moist buatan mak aku.. Sebagai anak , kita kenalah makan & sentiasa puji masakan mak kita ye dak? Kata feveret all the time gitu.. Kalau masakan mak kau takde dalam list feveret , tak besau lah korang sampai hari ni. Demi menjaga hati mak aku.. sepotong kek yang nipis ku telankan jua.. “Sedap...”, kata ku. Haha. Itu jujur.


Kawan aku punya adik punya kes.. Dia lagi lah teruk bab alergi coklat ni. Kalau dia punya aiskrim vanila tu ade tercalit aiskrim coklat , terus dia tak makan aiskrim tu. Haaaa, bayangkan lahh.

Kalau ada yang teruk sikit tu.. bau coklat pun terus rasa nak pengsan...macam aku... hahah. Tak gemar laa.. sebolehnya aku nak jauh je dari kedai-kedai yang jual cekelat nih.

Meh aku nak share sikit fakta menarik tentang vanila & coklat nih.



Walaupun aku ni ade cerewetnya.. Alhamdulillah tekak aku ni tak menolak apa-apa makanan perisa cokelat sepenuhnya. Seperti yang aku cakap tadi lahh.. Aku memang tak gemar makan coklat.

Cuma.. kadang-kadang aku rasa sangat-sangat hairan tengok orang yang gilakan coklat.
Soalan aku adalah...

1. Macam mana dorang ni terlampau addict sangat dengan coklat erk? Sampaikan satu bar cadbury yang besar tu boleh habiskan sorang diri. Jangan cakap satu bar.. ntah ntah sebulan tu 5-7 bar yang besaq tu.

2. So, pilihan korang makanan berperisa vanila atau coklat? Ataupun dua-dua korang tak minat langsung?

3. And.. kalau korang ni memang pencinta cokelat.. boleh tak describe feeling korang tu kat aku? Nak jugak tahu macam mana kan..

Credit : 1, 2, 3, 4

Oh ya.. kepada bloggers yang sudi tag pasai Liebster Award tu thank you sangat. Tapi kita dah buat hari tu and mak cik tak rajin nak jawab soalan banyak-banyak. Sorry ye awak-awak.

Oke, thank you.

Kbye.


Pemilik blog (nineteencapri) , tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang disiarkan dan ianya adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis komen itu sendiri.

32 comments:

Amirun Mohammad said...

Coklat .Wah wah

Puteri said...

saya terbalik. haha saya makan perisa coklat sahaja. perisa lain saya tak suka

Aisyah Az said...

vanila dan coklat xboleh dipisahkan!! sedapnyaa tgk gambaq cokelat..nom nom

EirAh SyAzIraH ✿ said...

iraa mkn dua2.. mcm mna plak tuu?

Izzati Amira said...

@EirAh SyAzIraH ✿

untunglah perut kalau cenggitu.. heee

Izzati Amira said...

@Aisyah Az

amboi.. hahaa.

husna yusof said...

durian,, heheheh ehh lain pulak yang dijawab husna ni.. heheh ye la aiskrem durian sedapnyerrr nyumnyummm

Khai♥Rin : anies said...

tingin la plak nk mkn kit kat mcm tu

Naniey Jemiey said...

kedua2nya selera bila lalu di tekak..akeke

Khamsi Abdullah said...

1) macam mana boleh addict? World without coffee and chocolate is nothing! hihihihihi..kate saye la. Rasa lemak2 pahit dan bau die yang best tu memang irresistable.

2) Vanilla saya kureng sket. Kalau kek yang coklat or cheese memang feveret.

3) Tengok coklat memang hati rasa geram. Coklat dah masuk mulut..huyyoo.. terpejam mata! :P

Tasha Aqisha said...

coklat.......

anem zahar said...

Jom join GA ni.
1. http://anemzahar.blogspot.com/2014/05/mini-giveaway-kcolly-by-syiera-firdaus.html
2. http://anemzahar.blogspot.com/2014/05/giveaway-mei-2014-by-ianfaizalcom-and.html

Tashira Sha said...

dua dua suka tapi more to coklat lah. dari kecik lagi kot suka dgn coklat ni. serious time stress je comfirm makan coklat.

Nadyya said...

suka coklat tp jarang makan coklat sebab takot gemok. ahahahah

Hafiza AizZawa said...

suke semua.. coklat putih the best.. hehe...

husna zahidi said...

tak suka susu vanilla..*kita sama.. suka susu coklat.. then, ais krim both can.. klau coklat bar, mestilah pilih perasa coklat..hehehe..

husna zahidi said...

klik galaxy note 3

miss fifi said...

Fifi suke coklat, vanila taknak :D

Aqilah Azmi said...

ohmy... sepp please haha
qila muak gila sakit gigi rasa bila manis sangat heeee
i hate chocs and ice cream.
tapi sekarang baru try makan sikit sikit hihihihihi

Anisyamir Leejo said...

Soklan Kak Izzati tu kan, meh kita jawab hehe :

1. Ya Allah ! Best kowt . Kalao boleh satu bar cadburry tuh, taknak share langsung dengn org .Nak nak mase duduk asrama dulu. Rela menyorok dalam locker then ngapp sorang2x ^^ Hudosh betul perangai HAHA

2. Kalau bab-bab ice-cream mmg vanila menjadi pilihan. Tapi klo bar-bar coklat tuh, nama pun coklat so mmg coklat mnjdi pilihan. Tapi lebih suka dark coklat sbb xmanis sgt.

3. Feeling dia tu kan, .. ermm, tak dapat nak describe la Kak. Tapi kalo time geram ke, frust ke, sedih ke, ad gangguan emosi ke, mmg bar coklat lah yg dicari ! time layan drama korea sedap jugk ngapp dlm mulut. Yolahh, lapar kowt tengok dorg duk sedutt ramyeon tuh ! Apa lagi, perut nih buat mogok lapar lah ^^

Diana Rashid said...

dulu tak suka manis2 ni..lepas beranak suka pulak..hahah

Ain Atirah said...

Ahh, dapnyaa cikilat putih *ailiurmeleleh*

Izzati Amira said...

@Anisyamir Leejo

terima kasih sebab sudi menjawab soalan dgn semangatnya!! suka! suka dengan jwpn anis. hee

sampai mcm tu sekali erk feeling dia.. haha

Nini Hanini said...

nini suka gila dengan vanilla!!!
coklat pun best jugak dan ye,nini boleh habiskan cadbury tu sorang je,kihkih. XD

Alynn Azman said...

Assalammualaikum ..wah wah wah..cokelat ..dapnye..my fav!!!! blogwalking here ..>_< ... cantik lorh templat blog awk .. (sebonarnya memg suke wane ijau) hihi~

Ai Syah said...

sy pun suka coklat susu . lg2 kinder bueno tu . pergh~ hehe .

oh.kitkat pun ade ea?knp mcm tak pernah jumpa pun . =)

Cik Yaya said...

macm yaya lebih prefer coklat..pure dark coklat tu lg suka..xkesah la pahit mane pon aslkan ianya adlh coklat..hehe ;p

Anis Shahira said...

wah wah, coklat. sama la, kita pon tak suka sangat dengan coklat. naik muak rasanya.

Azlan Strider said...

oic..actually into choclate more than vanila tapi sometimes rasa macam vanilla pun sedap..hahaha..saya suka chocolate tapi alhamdulliah belum tahap addict lagi..hehehe

p/s: dah follow sini..

Regards,
-Strider-

Izzati Amira said...

@Anis Shahira

yeay. geng ah kita..heee

Adibah Hanun said...

1. I tak lah addicted sangat dengan coklat, tp yeah, kalau satu bar besar tu tak mustahil I boleh habiskan seorang hehe (I EAT A LOT OK). Tp kalau chocolate bar memang I pilih coklat instead of vanilla.

2. Depends! Kalau aiskrim, I tak makan langsung coklat. Memang kalau aiskrim yg tiga perisa tu I makan vanilla & strawberry ja. Coklat I biar orang lain makan. Tp kalau chocolate bar I makan coklat & strawberry ja. Vanilla memang I tak suka.

3. Tak lah pencinta sangat, sbb tak suka beli chocolate bar. Tp kalau orang bagi ka apa, or ibu belikan, memang I lahap satu bar besar tu dkt I. Feeling dia entah lah rasa bahagia (ok pelik tp kan orang cakap kalau sedih makan chocolate bar, er)? :D

Izzati Amira said...

@Adibah Hanun

waahhh. cnggitu eh feeling bahagia dia.. haha. (: